Cholesterol, wat doe je er aan?

U bent hier:
  • Home
  • Cholesterol, wat doe je er aan?
ControChol® | Voedingssupplement tegen cholesterol

Hypercholesterolemie wordt ook wel de "stille doder" genoemd; omdat de eerste signalen pas verschijnen als de aders al verstopt zijn. Om dit te voorkomen is het van belang om regelmatig een arts te raadplegen. Hij zal op regelmatige tijdstippen bloed afnemen. Meestal zal hij in een eerste fase, als er geen andere risicofactoren zijn ((te)hoge bloeddruk, diabetes, zwaarlijvigheid, roken, familiale voorgeschiedenis van hart-en vaatziekten), alleen de totale cholesterol (de "goede" + de "slechte") meten. Als dit resultaat niet goed is, zal een uitgebreider bloedonderzoek nodig zijn (met bepaling van HDL-cholesterol en triglyceriden).

LDL cholesterol wordt op natuurlijke wijze door het lichaam aangemaakt, maar bij sommige personen kan een hoog cholesterolgehalte ook erfelijk zijn. Het eten van (verzadigde) vetten verhoogt sowieso ook de cholesterol in het bloed.
Het aanpassen van de eet- en leefgewoonten zal dan ook altijd nodig zijn, in sommige gevallen zal je arts, rekening houdend met je specifieke situatie, een professioneel advies geven en indien nodig een behandeling voorschrijven.


Praat erover met je arts

Hij/zij zal als enige kunnen bepalen welke risico's je eventueel loopt en op basis van een bloedanalyse kunnen bepalen wat je moet doen om je cholesterolgehalte onder controle te krijgen.

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 in de westerse landen. Het risico wordt niet alleen bepaald door het cholesterolgehalte maar ook door andere factoren. Het moet daarom globaal worden bekeken. Stoppen met roken is de meest efficiënte maatregel en is zelfs kostenbesparend. Een volgehouden vetarm dieet wordt sterk aanbevolen. Ook controle van het lichaamsgewicht, van de bloeddruk en voldoende beweging zijn nodig.
Praat erover met je arts, hij/zij is het best geplaatst om jou de nodige maatregelen voor te stellen.

Rook niet

Dat roken nergens goed voor is, weet iedereen. Roken tast de vaatwanden aan, waardoor de vetten in het bloed er zich gemakkelijker op vastzetten, met als gevolg een verhoogd risico op arteriosclerose (aderverkalking), zeker bij wie een verhoogd cholesterolgehalte heeft. Als je roker bent, spreek erover met je arts, hij/zij zal je zeer nuttige tips en middelen kunnen geven om ermee te stoppen.

Eet gezond
ControChol® | Voedingssupplement tegen cholesterol

Klik op de afbeelding

Vermits het lichaam ook LDL aanmaakt uit wat je eet, is het zinvol om op je voeding te letten. Een evenwichtige voeding heeft bovendien een positieve invloed op je gewicht en algemene gezondheidstoestand. Dat gaat makkelijker dan je denkt!

1

Eet lekker

Eet vooral producten die je lekker vindt, er zijn er genoeg die lekker en gezond zijn.


2

Eet gevarieerd

Eet niet elke dag hetzelfde. Kies steeds voor voedingsmiddelen uit elk van de 4 groepen :

  • brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
  • groenten en fruit
  • zuivel, vlees, vis, eieren en vleesvervangers
  • vetten en olie


3

Eet niet te veel

Niet iedereen mag evenveel eten. Hoe ouder u bent, hoe minder calorieën u nodig heeft. Ook uw lichaamsbouw, hoeveelheid lichamelijke inspanning en geslacht zijn van belang. De algemene richtlijn is :

  • mannen (30 -50 jaar): 2500 kilocalorieën per dag
  • vrouwen (30-50 jaar): 2000 kilocalorieën per dag


4

Eet veel groenten en fruit

Eet minstens 200-300 gram groenten en 2-3 stukken fruit per dag. Neem ook eens vers fruit bij het ontbijt of maak een salade bij de lunch.


5

Eet voldoende vezels

Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en uw cholesterolgehalte. Kies voor volkorenproducten.
Ook groenten en fruit bevatten veel vezels.


6

Eet minder verzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn goed en verzadigde vetten en transvetten zijn slecht. Teveel verzadigde vetten en transvetten verhogen uw cholesterolgehalte in het bloed en hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe.


7

Wees zuinig met zout

Zout verhoogt uw bloeddruk. Voeg geen of weinig zout toe aan de maaltijden en vermijd kant-en-klare producten.


8

Drink voldoende

Drink minstens anderhalve liter per dag, vooral water, maar ook thee, melk en soep.


9

Drink niet te veel alcohol

Beweeg en beweeg regelmatig

Blijven zitten is nooit goed. Voldoende lichaamsbeweging draagt essentieel bij tot het beperken van het cholesterolgehalte en heeft een positieve invloed op je bloeddruk.

Regelmatig fysieke inspanningen zijn dus goed voor je cholesterol en je hart. Het is aangeraden om dagelijks minstens 30 minuten een gematigde fysieke inspanning te doen. Die inspanningen moet je niet ver zoeken: sporten, aerobics, pilates, dansen of je uitleven op de hometrainer, maar ook stevig doorwandelen, fietsen, in huis schilderen, stofzuigen en de vloeren poetsen, het gras afdoen...

Zorg zeker vijf maal per week - liefst elke dag - voor voldoende beweging. Dat kan een half uur in één keer zijn, of in verschillende sessies van een tiental minuten. De beweegnorm van 30 minuten (per dag) is wel een minimum, beter is vaker en meer te bewegen.

Bewegen en sporten, hoe begin je eraan?

Begin voorzichtig en zet realistische doeleinden voorop.

Je hoeft niet onmiddellijk als een topsporter te trainen. Een halfuurtje wandelen na het eten kan al wonderen doen.

Onderzoek wees uit dat zelfs bescheiden lichaamsbeweging je cholesterolgehalte en je gezondheid ten goede komt.

  • Doe iets wat je graag doet, anders zal je het niet volhouden. Wie echt niet van joggen houdt, zal een joggingprogramma nooit volhouden.

  • Hou een bewegingsdagboek bij, waar je je vorderingen in optekent. Noteer wanneer je bepaalde mijlpalen bereikt, zoals bijvoorbeeld 5 kilometer lopen zonder stoppen/onderbreken, 20 km fietsen in 1 uur... Beloon jezelf wanneer zo'n mijlpaal is bereikt.

  • Mik op minstens een half uurtje stappen per dag. Meer mag natuurlijk ook.

  • Stel doelstellingen voorop. Veel mensen die hun slechte cholesterol willen verlagen, boeken meer succes wanneer ze een bepaald doel voor ogen hebben. Met het behalen van dat doel mag steeds een beloning gepaard gaan.

  • Maak afspraken met je arts in verband met je bewegingsprogramma en laat regelmatig je cholesterolgehalte nakijken.
Natuurlijke oplossingen

Er bestaan verschillende oplossingen om het cholesterolgehalte te beheersen. Alles begint bij een aangepaste voeding, soms is dit echter onvoldoende.
Er bestaan andere oplossingen. Raadpleeg uw arts of apotheker voor meer informatie.

Rode gist rijst bevat Monacoline K
Monacoline K maakt het mogelijk een gezond cholesterolgehalte te handhaven. Dagelijkse inname van een equivalent van 10 mg Monacoline K draagt bij tot het behoud van normale cholesterolgehalten.


ControChol® | Voedingssupplement tegen cholesterol
Groene thee
Groene thee is rijk aan polyfenolen zoals catechines. Gemiddeld genomen, bevat een kopje groene thee tussen 80 mg en 120 mg catechines. Groene thee helpt de cholesterol beheersen en draagt bij tot het behoud van een goede cardiovasculaire gezondheid.

© 2018 EG N.V. - Divisie Consumer Care. All right reserved. - Disclaimer | Version Française | Powered by Crystal Digit